דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ירושה- לא תוכלו לרצות את כולם 

מאת    [ 17/10/2010 ]

מילים במאמר: 563   [ נצפה 2255 פעמים ]

סיפור שהיה כך היה:

זוג אנשים, בשנות ה- 60 לחייהם, החליטו להיערך לבאות ולהכין צוואה. לזוג שלושה ילדים: שתי בנות ובן. הבן והבת הצעירה "הסתדרו בחיים", כמו שנהוג לומר. הם היו בעלי תארים מתקדמים, עבדו במקצוע מכניס עם משכורת נאה, נישאו ואף הביאו להורים נחת עם נכדים חמודים. רק הבת הבכורה נחשבה כבושה של המשפחה והפכה למושא דאגתם העיקרי של ההורים. בגיל 35 היא ללא תואר אקדמי, ללא בעל וללא ילדים. היא נודדת בין דירה שכורה אחת לשנייה, לא מצליחה לשמור על מקום עבודה ומנהלת חיים וירטואליים בצ'טים באינטרנט.

הבת הבכורה מצידה, חיה חיים נטולי דאגות. היא בטוחה שבבוא היום תקבל בירושה את דירת הוריה, יחד עם ערמה נאה של מזומנים. היא בטוחה שדאגתם הגדולה של הוריה לא תאפשר להם להפקיר אותה גם לאחר מותם, והיא זו שתזכה בעיקר הירושה. לכן היא מרשה לעצמה לפזר כסף על מסעדות, טיולים ברחבי העולם וכו', ולא דואגת לעתידה.

לעומתה, זוג ההורים נמצא בדילמה. מצד אחד הם רוצים לדאוג לביתם הבכורה שאינה "מסודרת בחיים" כמו אחיה ואחותה, ולערוך כתיבת צוואה אשר יעניק לה אחוז גדול יותר מהרכוש שלהם. מצד שני, הם חוששים שחלוקה לא שוויונית של צו הירושה בין שלושת האחים עלולה להעליב את שני האחים ה"מסודרים", וליצור עוינות גדולה בינם לבין אחותם הבכורה. הם יודעים שללא עריכת צו ירושה, כל רכושם יתחלק שווה בשווה בין שלושת הילדים, ללא התחשבות במצבה הגרוע של הבת הבכורה.

לכן פנו ההורים לעורך דין המתמחה בעריכת צו קיום צוואה. עורך הדין שיתף אותם בניסיונו עתיר השנים בעריכת צווי ירושה ובטיפול בצווי קיום צוואה, וסיפר שמניסיונו, צו ירושה לא שוויוני גורם לעלבון קשה לצדדים המקופחים ויוצר מתחים רבים, שלעיתים לא ניתן לגשר עליהם.

בעצת עורך הדין, זוג ההורים החליט ששמירה על אחדות בין שלושת ילדיהם, גם לאחר מותם, היא הדבר החשוב ביותר עבורם. לכן החליטו לערוך צו ירושה בו יורו על חלוקה שווה של רכושם. וכדי להבטיח שהבת הבכורה תוכל בכל זאת לקבל תמיכה גדולה יותר לאחר מותם, החליטו ההורים להוסיף בצו קיום הצוואה גם פנייה אישית, שעיקרה הדברים הבאים:

"ילדים יקרים, את כל חיינו הקדשנו כדי להעניק לכם את כל מה שיכולנו, על מנת שתגדלו להיות אנשים עצמאיים, מצליחים ומאושרים. גם במותנו, אנו רוצים להבטיח את העתיד הטוב ביותר עבורכם, ולכן החלטנו על ירושות שיעניקו לכל אחד מכם נתח שווה מרכושנו. אך מכיוון שחינכנו אתכם להיות אנשי תבונה ודעת, אנשים המסוגלים לעזור לאחר הנמצא במצוקה, אנו גם בטוחים שתשכילו לחלק ביניכם את הרכוש באופן שיעשה צדק עם צרכיו ומצבו הייחודי של כל אחד מכם. לכן, במידה ותצליחו להגיע להסכמה, אנו מתירים לכם לחלק את הרכוש בכל דרך אחרת, אשר תאפשר גם למי מכם שלא שפר עליו מזלו ליהנות ממידה של רווחה ונוחות כלכלית. אוהבים, אימא ואבא".

למרבה הצער, גם ניסיונם של ההורים להיות הוגנים כלפי כל ילדיהם לא הועיל. לאחר מותם, כעבור 20 שנה, כשקראו הילדים את צו קיום הצוואה, הם נפגעו עמוקות מהחלטתם של הוריהם להטיל את האחריות על חלוקת הרכוש עליהם, ולכן החליטו להשאיר את חלוקת הירושה השווה בעינה. אמנם היחסים בין שלושת האחים לא הפכו לעכורים ורוויי מתחים, אך הבת הבכורה עדיין נשארה הבושה של המשפחה.

המסקנה מהסיפור: כדאי תמיד לערוך צו ירושה התואם את מצפונכם. אך גם אם ערכתם צו ירושה לא שוויוני, זכרו שכבשה שחורה לעולם תישאר כבשה שחורה, לא משנה כמה חלב היא תשתה.

עו"ד מיכל אופיר- תעזור לכם לנסח צוואה אשר תשתרת את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב